De term social intranet heb je waarschijnlijk wel eerder gehoord. Maar wist je dat dit veel voordelen op kan leveren ten opzichte van een ouderwets intranet? We delen drie voordelen. Zit je er klaar voor?
1: Sneller kennis verkrijgen
Eén van de doelen van een intranet is dat medewerkers kennis kunnen verkrijgen. Bijvoorbeeld uit het personeelshandboek, werkinstructies, of alle afspraken over digitaal werken. Mis je iets? Dan komt het sociale aspect aan de orde en kun je gemakkelijk en snel met de juiste collega contact opnemen, of een reactie plaatsen. Ook zijn intranetten van nu logischer gestructureerd, op basis van de vragen van medewerkers. En niet meer op basis van afdelingen die iets willen delen. Want zeg nou zelf: weet je altijd wat bij welke afdeling hoort?
2: Aantrekkelijke werkgever
De jonge generatie geeft niet meer de voorkeur aan alleen onderlinge communicatie via de telefoon of per e-mail. Een social intranet zorgt er daarnaast voor dat nieuwe collega’s zich eerder betrokken voelen bij het bedrijf. En uit onderzoek blijkt dat betrokken medewerkers over het algemeen langer bij bedrijven blijven werken.
3: Eén team, één taak
Sinds we veel thuiswerken, heeft de teamgeest hier en daar wel een deuk opgelopen. Hoe leuk is het dan als je op het social intranet kunt lezen wie er jarig is of een baby heeft gekregen. Zo kun je digitaal, maar ook op kantoor weer gemakkelijker een gesprekje aanknopen. En ook zakelijk wordt het op een social intranet gemakkelijk om kort succesjes met elkaar te delen. Je kent elkaar beter dan ooit, en weet waar een ander mee bezig is.
Afsluitend, een sociaal intranet is onmisbaar in veel werkomgevingen. Een sociaal intranet is niet alleen een handige verzamelplaats voor informatie (en een praktische geheugensteun), ook als presentatiemiddel is het zeer geschikt. Maar hoe richt je nu het ideale intranet in? Daar helpen we je met onze handige tips graag bij.
Download de whitepaper om verder te lezen!