Het maken van persona’s is voor veel marketingafdelingen niet onbekend. Toch wordt deze techniek nog niet vaak ingezet om de digitale werkplek in te richten. Wat ons betreft een gemiste kans. Want als je het hebt over werkpleksucces, dan begint dat bij je doelgroep. En zijn of haar wensen goed in kaart brengen hoort daarbij.

Wat is een persona?

Een persona is een gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van je product of dienst.’ In dit geval een specifiek type medewerker. Want iedereen heeft zijn eigen wensen of voorkeuren. De ene persoon is visueel ingesteld, de ander leest liever. Het ene onderwerp is wél interessant voor collega’s op een bepaalde locatie, het andere weer niet. Met behulp van persona’s breng je dat allemaal in kaart.

Hoe doe je persona onderzoek?

Werk op een A3 papier uit hoe jouw organisatie in elkaar zit. Zijn er verschillende locaties? Welke verschillende typen functies zijn er binnen het functiehuis? En zijn er bijvoorbeeld grote generatieverschillen? Ga op basis van wat je denkt dat de persona’s kunnen zijn met mensen in gesprek. Doe interviews of houd ronde-tafel-sessies om erachter te komen welke specifieke wensen er zijn?

Wat wil je weten van een persona?

Om het makkelijk te maken delen we de persona op in onderwerpen:  

Wie is het 
Omschrijf kort wat voor type de persona is. Denk aan naam, leeftijd, functie, afdeling en werklocatie.  

Toptaken & blij van 
Noteer wat iemand verwacht van de digitale werkplek. Wat maakt dit voor deze persona tot een succes (‘als alles erin zit wat ik nodig heb voor mijn werk, bijvoorbeeld mijn belangrijkste taken’)? Wat doet iemand zoal op een dag? Welke applicaties gebruikt hij of zij?  

Niet nodig & niet doen  
Schrijf ook op waar iemand totaal geen behoefte aan heeft. Of waar je iemand zelfs mee frustreert. Dit kan gaan van functionaliteiten tot de opmaak (‘het moet niet chaotisch zijn, dan haak ik af’). 

Top 5 vragen (kennisbank) 
Breng in kaart welke informatie uit de kennis- of documentenbank nodig is. Bijvoorbeeld voor een sales-collega informatie over hoe je gasten kunt ontvangen op kantoor en hoe de wifi werkt.  

Communicatievoorkeuren 
Maak tot slot een overzicht van de communicatievoorkeuren. Is iemand gewend aan social media of helemaal niet? En leest iemand graag lange teksten, of is het meer een ‘scanner’?Moet het formeel zijn, of mag er ook wat ‘fun’ te zien zijn?  

Wil je meer lezen over werkpleksucces? Download dan onze whitepaper!

w

In 10 stappen naar werkpleksucces

Download direct onze whitepaper In 10 stappen naar Werkpleksucces om nóg meer te lezen over hoe je een digitale werkplek met een gouden randje inricht.