Wie heeft er nog niet van ChatGPT gehoord? Deze door Artificial Intelligence (AI) gestuurde tool is veelbesproken. Op het nieuws, en daardoor ook in de wandelgangen op kantoor. De afgelopen jaren is er steeds meer belangstelling ontstaan voor AI. In 2021 verwachte al 86% van de executives dat AI een standaardtechnologie werd binnen hun bedrijf. Ken jij de mogelijkheden van AI al? En heb je enig idee hoe dit de digitale werkplek gaat veranderen? We nemen je erin mee.
AI op de digitale werkplek
AI zorgt ervoor dat machines leren van hun ervaringen. Dat ze zich kunnen aanpassen aan nieuwe input. En menselijke taken kunnen uitvoeren. Denk aan auto’s die zelf kunnen rijden, of robots die je helpen de weg te wijzen op de luchthaven. Als we dan kijken naar de digitale werkplek, dan zou AI alledaagse en repetitieve taken kunnen overnemen. Denk aan het analyseren en interpreteren van data. Het ontwikkelen van content. Het aanpassen van beelden op specifieke doelgroepen. Of het helpen van medewerkers om de juiste informatie te vinden of te tonen.
AI-gestuurde content
ChatGPT is een chatbot, die op basis van een simpele invoer een tekst voor je schrijft. De tool maakt een unieke tekst voor je. Dit kan handig zijn wanneer je als Content Manager van de digitale werkplek veel tijd kwijt bent met het maken van unieke content. Andere tools op basis van AI – met gratis licentie – die je hierbij kunnen helpen zijn Rytr, Contentbot of Scalenut.
Passend beeld door AI
Ken je DALL-E al? Deze tool gebruikt AI om realistische afbeeldingen en kunst te maken, vanuit wederom een simpele tekstinvoer. Handig als je bijvoorbeeld een beeld zoekt die eigenlijk nog niet bestaat. Of afwijkt van wat er te vinden is. Of misschien wil je wel voor elke doelgroep een persoonlijke unieke afbeelding. Enkele voorbeelden? Een kat in de stijl van Picasso, of een realistisch uitziende foto van een olifant op een ladder. Laat je creativiteit de loop, en zet DALL-E voor je aan het werk.
Hyperpersonalisatie door AI
Wij denken dat AI straks kan helpen bij hyperpersonalisatie op de Digitale Werkplek. Dus dat AI leert welke contentbehoefte medewerkers hebben. Welke apps ze wel of niet gebruiken. En dus welke widgets er getoond moeten worden op welke plek op de digitale werkplek. En met welke inhoud. Een AI-gestuurde chatbot kan helpen om de overige vragen te beantwoorden, en medewerkers naar de juiste plek op de digitale werkplek te sturen.
Rollen veranderen
Door AI gaan de rollen en functies binnen bedrijven drastisch veranderen. De Content Manager en Product Owner krijgen bijvoorbeeld een andere rol. Zij gaan AI als het ware ‘aansturen’ om de juiste output te krijgen. En zijn zelf minder bezig met het bepalen wat goed of niet goed is voor de doelgroep. Ze bepalen de voorwaarden waar de digitale werkplek aan moet voldoen. En houden toezicht op het totaal.
Hoe denk jij dat AI de digitale werkplek gaat veranderen?
Meer informatie
Wil je meer informatie over de digitale werkplek? Klik dan hier.