Digitaal werken is na de Coronacrisis een blijvertje volgens onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Meestal wordt er gewerkt via een tablet of laptop. Maar wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van een mobiele telefoon als digitale werkplek?

Voordelen

Wij zetten de belangrijkste voordelen op een rijtje:

  • Je hebt je telefoon altijd bij de hand, en door de goeie dekking in Nederland ben je overal bereikbaar.
  • De meest gebruikte apps hebben ook een mobiele applicatie. Zo werk je naadloos verder in je Microsoft 365 of Pulse omgeving.
  • Je kunt handig lijsten maken in Notities, waarbij je zaken kan afvinken.
  • Teksten vertalen kan gemakkelijk via je telefoon.
  • Bestanden zijn makkelijk te bereiken via verschillende cloud aanbieders.

Nadelen

De afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest om het gebruik van mobiele telefoons voor werk makkelijker te maken. Toch zijn er ook nog nadelen. Wij delen meest genoemde nadelen:

  • Je blijft makkelijk in een houding blijven zitten.
  • Werken via de mobiele telefoon is vermoeiender.
  • Het gevoel van altijd bereikbaar/beschikbaar zijn.
  • Oudere medewerkers vinden het gebruik van mobiele telefoons moeilijker.

Tips

Wij delen een paar tips om nog meer uit je telefoon als digitale werkplek te halen:

  • Stel momenten in om geen berichten door te laten komen (bijvoorbeeld via Focus op iPhone). Zo houd je rustmomenten en raak je niet overprikkeld;
  • Moet je veel teksten invoeren, gebruikdan een los toetsenbord. Want typen op je telefoon is langzamer dan typen via toetsenbord.
  • Koop langere kabels en converters, voor opladen en scherm delen.
  • Gebruik apps om effectiever te werken zoals Lastpass (wachtwoorden), Genius Scan (mobiel als scanner) en Freedom (blokkeert berichten).

Vind je dit interessant? Lees dan ook onze andere artikelen over werkpleksucces of download het whitepaper hieronder.